PLEASE NOTE: In order to post on the Board you need to have registered. To register please email paul@sexyloops.com including your real name and username. Registration takes less than 24hrs, unless Paul is fishing deep in the jungle!

Internt vs. eksternt fokus: Effekter på motorisk læring

Moderators: Paul Arden, Bernd Ziesche, Lasse Karlsson

User avatar
VGB
Posts: 6199
Joined: Thu Jan 10, 2013 12:04 pm
Answers: 0

Internt vs. eksternt fokus: Effekter på motorisk læring

#1

Post by VGB »

In an online discussion with Viking Lars, he mentioned that gaining access to material for those that don’t speak English is an issue with bringing these skills topics into fly casting. Also he mentioned that the scientific papers may be too deep to be useful to those that don’t have a grounding in the topic.

I suggested that keeping the discussion at Pop Science article level is sufficient for our needs and that with online translation tools, we could make the material more accessible. The following is a translation using DeepL derived from the following link into Danish:

https://lermagazine.com/article/interna ... r-learning

This took me about 20 minutes to translate on my iPad, I’d be interested to see if it is still coherent to native Danish speakers?



En voksende mængde forskning viser, at fokus på handlinger eller bevægelser er afgørende for, hvor godt atleter og patienter reagerer på feedback fra instruktører eller klinikere, og et af de centrale spørgsmål er sondringen mellem internt fokus og eksternt fokus.

Problemet er velkendt for atletiktrænere, fysioterapeuter og andre: Hvordan underviser man mest effektivt i færdigheder, optimerer præstationer og håndterer gang- og bevægelsesproblemer? Hvis tilgangen ikke er den rigtige, kan det tage længere tid at løse biomekaniske problemer, end det er nødvendigt. De kan endda blive værre.

Professionelle fodboldsparkere i nedgangstider begynder at være meget opmærksomme på deres mekanik og bliver ofte mindre præcise i stedet for bedre, for eksempel. Golfspillere med yips, ditto. Dansere, der står over for en kompleks serie af koreograferede bevægelser, bliver så paralyserede, at de knap nok kan lave en piruette.

Og det er kun den del af spektret, der handler om performance. Lignende problemer kan påvirke dem, der gennemgår genoptræning eller fysioterapi - f.eks. for slidgigt i knæet (OA) eller patellofemoral smerte (PFP). Hvordan en kliniker præsenterer rehabilitering og genoptræning - ikke bare selve programmet - viser sig at have en markant effekt på resultaterne.

"Dette er et varmt emne inden for motorisk læring; alle kæmper for at finde ud af den bedste og mest effektive måde at give feedback på," siger Gregory Myer, PhD, direktør for Human Performance Laboratory på Cincinnati Children's Hospital Medical Center.

Fokus
En voksende mængde forskning viser, at fokus for handlinger eller bevægelser er afgørende for, hvor godt atleter og patienter reagerer på feedback, og det centrale er balancen mellem indre og ydre fokus.

Kort sagt, ved internt fokus rettes individets opmærksomhed mod den pågældende kropsdel. Til en ung kvindelig basketballspiller, hvis landingsmekanik udsætter hende for risiko for skader på det forreste korsbånd, vil en træner måske sige: "Spred dine knæ så meget som muligt, når du lander."

I eksternt fokus, derimod, kan kvinden udføre stort set den samme handling, men med et fokus ud over kroppen. Med andre ord kan træneren sige: "Prøv at bringe dine knæ så tæt på ydervæggene som muligt, når du lander."

Det lyder ikke, som om det ville gøre den store forskel, vel? Men det er der stigende enighed om, at det gør.

9rehab-iStock39053400"Ideen med eksternt fokus er at opstille et mål," siger Myer. "Derfor mener vi, at det måske er mere velegnet til tilegnelse og kontrol af komplekse motoriske færdigheder."

Forskning understøtter i stigende grad den opfattelse, at eksternt fokus påvirker motorisk læring ved at rette opmærksomheden mod resultaterne af bevægelser i stedet for selve bevægelserne.1 Målet er at gøre handlingerne mere automatiske og reducere den bevidste kontrol, og selvom mekanismen, hvormed dette sker, stadig er uklar, udløser internt fokus ifølge Gabrielle Wulf, ph.d., neural aktivitet i selvsystemet (samlingen af drifter og reaktioner, der vedrører selvopfattelsen) og forringer derved præstationen.1 På en måde er dette selvfølgelig intuitivt: Hvis du nogensinde har haft en træner, der råbte til dig, at du skulle komme ud af dit hoved og bare spille, er det delvist det, han talte om.

Effekten er dokumenteret på tværs af en række sportsgrene og rehabiliteringsaktiviteter. I en litteraturgennemgang og analyse, der blev offentliggjort sidste år i International Review of Sport and Exercise Physiology, beskrev Wulf, i hvilket omfang forskning understøtter effekten af eksternt fokuserede handlinger.1

"I min gennemgang fandt jeg ingen undtagelse fra reglen om, at instruktioner eller feedback med eksternt fokus resulterer i mere effektiv præstation eller læring end dem, der inducerer et internt fokus," siger hun til LER.

Wulf, der er professor ved Institut for Kinesiologi og Ernæringsvidenskab ved University of Nevada-Las Vegas, tilføjede, at i de få undersøgelser, der ikke viste fordele ved eksternt fokuseret feedback, var der normalt enten metodiske begrænsninger eller vægt på relativt enkle opgaver, der allerede i vid udstrækning var automatiske.

"Jo mere kompleks eller udfordrende opgaven er, jo større er fordelene ved at anvende et eksternt fokus," fortsatte hun. "Det har vist sig at fremme automatisk bevægelseskontrol og forbedringer i alle aspekter af præstationen, herunder bevægelseseffektivitet [balance eller nøjagtighed] og effektivitet [kraftproduktion, hastighed og udholdenhed]."

I sin gennemgang fandt Wulf, at fordelene ved eksternt fokuserede teknikker gjaldt for en lang række områder. Med hensyn til bevægelseseffektivitet omfattede disse balanceøvelser, golf, tennis, kast, boldspark, jonglering og gymnastik. Med hensyn til effektivitet rapporterede studier om fordele ved isometrisk kraftproduktion, vægtløftning, atletikaktiviteter, svømning, roning og kajakroning. De gjaldt også for en række forskellige niveauer og aldre.

I en undersøgelse2 delte forskerne f.eks. nybegyndere i golf op i to grupper. Mens de slog til bolden, fokuserede den ene gruppe på at flytte vægten til den forreste fod (internt fokus), mens den anden gruppe fokuserede på at skubbe mod jorden med den fod (eksternt fokus). Det lyder som en fin skelnen, men dem i den anden gruppe klarede sig bedre end dem i den første på en række områder, bl.a. når bolden skulle bæres længere væk.

Wulf forklarede også, at i sportsgrene som basketball, dart, volleyball og fodbold fører instruktioner, der retter spillerens opmærksomhed mod objektets forventede bane, til øget bevægelsesnøjagtighed i forhold til instruktioner, der retter opmærksomheden mod den involverede kropsdel, som f.eks. hånden eller foden.3

Feedback og læring
I både atletik og rehabilitering skelner eksperter mellem præstation (den fase, hvor fokusinstruktioner gives i realtid) og læring (en mere permanent ændring i evnen til at udføre en færdighed på grund af gentagelsen af disse instruerede aktiviteter).1 Denne forskel hjælper med at belyse de måder, hvorpå fokusmetoder påvirker adfærd.

"Til komplekse opgaver i det virkelige liv kan feedback i realtid forbedre indlæringen, især når den fortolkes som en ekstern bevægelseseffekt, såsom bevægelserne på en balanceplatform - et eksternt fokus - i modsætning til føddernes bevægelser - et internt fokus," siger Wulf.

Hun tilføjede dog, at i laboratoriets kunstige miljø kan individers afhængighed af feedback i realtid faktisk hæmme indlæringen. Mange klinikere har bemærket det samme og har derfor udviklet strategier til at afvænne patienter fra feedback i realtid, så deres indlæring forbedres, og de hurtigere bliver selvhjulpne. Tilgangen kaldes "faded feedback", og den er blevet anvendt i en række forskellige sammenhænge.

Af og til har denne tendens dog forplumret forskellene mellem feedback-typer, fordi sådanne klinikere kan beskrive et behov for at gå fra afhængighed af ekstern feedback (f.eks. at se en videorepræsentation af deres skridt under gangtræning) til en mere internt fokuseret, selvbærende tilgang. Problemet er i det mindste delvist semantisk, fordi det ser ud til, at det, de beskriver, er et skift fra anstrengende aktivitet til en, der er mere automatisk som et resultat af læringsprocessen. Automatik er, som Wulf påpeger i sine artikler, et vigtigt mål; forvirringen opstår, når "internaliseret" bruges som et synonym for "automatisk". Det har været almindelig sprogbrug i lang tid, men internaliseret feedback er noget andet end internt fokuseret feedback, som involverer akut selvransagelse og er alt andet end automatisk.

Meningsforskellene om den relative værdi af internt og eksternt fokuseret feedback er dog ikke kun semantiske. Nogle klinikere anerkender værdien af sidstnævnte, men er uenige i, at det er et universalmiddel.

"Jeg tror ikke, vi er klar til at opgive internt fokuseret feedback," siger Greg Myer. "Der er tilfælde, hvor man er nødt til at nedbryde komplekse opgaver for at identificere den specifikke årsag til et problem."

Richard Willy, PT, PhD, assisterende professor ved Institut for Fysioterapi på East Carolina University i Greenville, er enig.

"Meget tyder på, at eksternt fokuseret feedback er mere befordrende for motorisk læring," sagde han, "men nogle artikler4 har vist, at internt fokus hos nybegyndere kan være mere gavnligt."

Willy, som kom ind på emnet i forbindelse med genoptræning af skadede løbere i en artikel i LER i 2013,5 anbefaler typisk, at hvis en patient har problemer med en ny opgave, så starter de med et internt fokus og går så hurtigt som muligt over til et eksternt fokus, når de har mestret det grundlæggende.

"Tag f.eks. en kvindelig løber med patellofemoral smerte, som har den klassiske mediale kollapsmekanisme, men som har svært ved at aktivere sin gluteus medius- og maximus-muskulatur til at kontrollere den," siger Willy. "Ved eksternt fokus kan man sætte en markør på ydersiden af hendes knæ og bede hende om at skubbe mod den. Men i nogle tilfælde virker det faktisk bedre at bede hende om at klemme ballerne sammen eller skubbe knæet ud. Du kan også bruge begge tilgange: bede hende om at klemme musklerne og skubbe mod en markør. Det afhænger af den enkelte og hendes niveau."

For at understøtte denne idé nævnte Willy en artikel fra British Journal of Sports Medicine tidligere i år, som rapporterede, at reduceret hoftestyrke kan være et resultat af PFP snarere end årsagen til det.6

"Måske har vi nogle aktiveringsdefekter," sagde Willy. "Du har smerter, og smerterne forårsager en neural hæmning, som gør det sværere at aktivere dine ballemuskler. Det er derfor, jeg mener, at indre fokus kan være særligt nyttigt og meget kraftfuldt i de tidlige stadier. Selv en løber med meget erfaring kan have svært ved at kontrollere mekanikken i det, der forårsager PFP, og det er det, der skal genoptrænes."

Willy præciserede også forholdet mellem feedback i realtid, fokus og læring.

"Feedback i realtid giver et eksternt fokus, fordi man forsøger at få patienten til at flytte noget på en skærm - en linje, et søjlediagram eller en markør - som er uden for deres krop," forklarede han. "Der er fordele og ulemper ved det."

For eksempel giver Willy og hans kolleger feedback i realtid på flere gangparametre for at evaluere belastningen af skinnebenet hos patienter med tendens til stressfrakturer i skinnebenet. Problemet, har de fundet ud af, er, at kontinuerlig feedback ikke letter internaliseringen (eller "automatiseringen", med risiko for at lyde robotagtig) af det nye bevægelsesmønster.

Løsningen har været den "faded feedback"-tilgang, der blev nævnt tidligere.

"Vi øger deres løbetid sammen med mængden af feedback og fortsætter til sidst med at øge løbetiden, mens vi mindsker feedbacken," siger Willy. "Vi ønsker at flytte gangtræning fra laboratoriet og ud i det fri."

Lighed
Andre klinikere har haft gode resultater med lignende tilgange. Brian Noehren, PT, PhD, assisterende professor i fysioterapi ved University of Kentucky i Lexington, fortalte LER, at kombinationer af intern og ekstern feedback har fungeret godt for ham.

"De to kombineret er en effektiv måde at lære folk at ændre den måde, de løber på," siger Noehren. "Når vi gradvist fjerner den eksterne feedback i realtid, beder vi dem om at fokusere på den interne feedback. Det udfordrer dem, gør dem mere selvbevidste, og det synes jeg er godt, for vi forsøger virkelig at genoptræne hjernen."

I en undersøgelse af 10 løbere med PFP fandt Noehren og hans kolleger, at tilgangen førte til en betydelig forbedring af hoftemekanikken, færre smerter, bedre funktion og et fald i vertikale belastningsrater.7

På University of British Columbia i Vancouver siger Michael Hunt, PT, PhD, lektor i fysioterapi, at han og hans kolleger lægger vægt på eksternt fokus og derefter gradvist flytter patienten til mere internalisering.

"Hvis vi udelukkende fokuserer på ekstern kontrol, vil de have meget svært ved at genlære det motoriske program," siger han. "Vi er nødt til at overveje deres liv uden for laboratoriet, i samfundet, hvor de tilbringer det meste af deres tid. De er måske kun med i et studie i ti eller tolv uger; hvad sker der derefter?"

Hunt bruger også et faded feedback-design og har skrevet om gangtræning ved knæ-OA i LER.8 Han og hans kolleger træner OA-patienter i at træde ud på tåen, når de går, for at omfordele belastningen af knæleddet væk fra det mediale kompartment. I en undersøgelse, der for nylig blev accepteret til offentliggørelse i Physical Medicine & Rehabilitation, lærte de folk at øge tå-ud-vinklen ved hjælp af en af tre typer feedback i realtid. Forskerne udførte samtidig videobaseret ganganalyse for at måle den faktiske præstation i forhold til målene.

"I løbet af behandlingen introducerer vi gradvist tidspunkter i deres træning, hvor de ikke ser noget, for at forsøge at få dem til at internalisere den motoriske genindlæring, så de ikke bliver afhængige af det eksterne fokus," forklarer Hunt.

Efter 12 uger havde næsten alle patienterne forbedret deres præstation betydeligt.

"Det betyder ikke noget for mig, om fokus er internt eller eksternt; hvis der er fordele biomekanisk eller med hensyn til energi eller funktion, synes jeg, det er det vigtigste," sagde Hunt.

Pete Shull, ph.d., assisterende professor ved School of Mechanical Engineering på Shanghai Jiao Tong University i Kina, var enig. Shull og hans kollegaer bruger også en udvisket ekstern feedback-tilgang i deres arbejde med OA-patienter.

"De får øjeblikkelig feedback, som er meget effektiv til at foretage hurtige ændringer, men varige ændringer er et andet spørgsmål," sagde Shull.

I en nylig undersøgelse var deres nedtonede feedbacksystem effektivt; patienterne havde bibeholdt deres forbedrede gangmønstre efter en måned, og forskerne er nu i gang med at lave længerevarende tests.9,10

Problemer med ACL
Feedback-fokus har fået særlig opmærksomhed i forebyggelsen og rehabiliteringen af korsbåndsskader, måske fordi de traditionelt har været svære at håndtere, og klinikere er ivrige efter alt, hvad der kan hjælpe. En litteraturgennemgang af forebyggelsesprogrammer, der for nylig blev offentliggjort i Physical Therapy in Sport, viste, at der blev opnået betydeligt bedre motorisk præstation og bevægelsesteknik med eksternt fokus end med internt fokus.11

Anne Benjaminse, MS, PT, artiklens hovedforfatter, er ph.d.-studerende ved Center for Human Movement Sciences ved University of Groningen i Holland.

"Da eksternt fokuseret læring har vist sig at være effektivt til at etablere et bestemt bevægelsesmål eller -effekt, tænkte vi, at det også kunne være gavnligt for skadesforebyggelse," siger hun. "At mindske risikoen for skader under en højpræstationsopgave er en integreret del af selve opgaven."12

I en anden artikel, som stadig er under udgivelse, undersøgte Benjaminse og hendes kolleger atleter efter en korsbåndsrekonstruktion og fandt ud af, at selvom eksternt fokus ikke havde nogen væsentlig indflydelse på springdistancen, var det forbundet med et væsentligt bedre knæfleksionsbevægelsesområde ved landing end internt fokus.13

Kevin Ford, ph.d., direktør for Human Biomechanics and Physiology Laboratory på School of Health Sciences på High Point University i North Carolina, har også undersøgt, hvilken rolle fokus spiller i forebyggelsen af korsbåndsskader, især hos kvindelige atleter.

"Jeg tror, vi er på vej mod mere ekstern feedback," siger Ford. "Det giver os mulighed for at handle mere på samme måde, som vi ville gøre på banen."

Ford og hans kolleger præsenterede resultater i juli på World Congress of Biomechanics i Boston, der viste, at kvindelige atleter klarede sig bedre i en drop vertical jump-test, hvis de havde enten en rigtig eller virtuel bold som mål, sammenlignet med at hoppe uden et mål.14 Og i en pilotundersøgelse, der blev offentliggjort i juni, rapporterede de, at kinetisk biofeedback i realtid under squat-øvelser var forbundet med forbedret drop-landing-mekanik.15

På University of North Carolina at Chapel Hill undersøger forskere elektromyografisk biofeedback (EMG-BF) som en tilgang til genoptræning af korsbånd og andre problemer. Brian Pietrosimone, PhD, ATC, assisterende professor ved Institut for Træning og Sportsvidenskab, fortalte LER, at eksperter ofte taler om refleksinhibering af en uskadet muskel efter en ledskade, men at det ikke fortæller hele historien.

"Der er problemer med den nedadgående kortikale funktion," sagde han. "Der skal en større stimulus til for at få den primære motoriske cortex til at sende et nedadgående potentiale til en muskel for at få den til at skyde."

I et abstract, der blev præsenteret i juni på det årlige møde i National Athletic Trainers' Association i Indianapolis,16 rapporterede Pietrosimone og hans medforfattere, at en enkelt EMG-BF-intervention hos raske personer gav øjeblikkelige stigninger i vastus lateralis corticospinal excitabilitet og momentproduktion ved knæekstension, hvorimod en kontrolintervention uden EMG-BF ikke gjorde. I en anden præsentation rapporterede de beviser for, at ændringer i kortikospinale veje kan være nødvendige for ændringer i bevægelsesstrategier.17

Form og funktion
Et indlysende spørgsmål om den rolle, som eksternt fokuseret feedback spiller, har at gøre med balancen mellem form og funktion. I de fleste af de aktiviteter, vi har diskuteret indtil nu, hvad enten de er atletiske eller rehabiliterende, er funktionen altafgørende. Gabrielle Wulfs personlige åbenbaring kom, da hun rettede sin opmærksomhed mod windsurfing,1 hvor ingen bekymrer sig om, hvordan man ser ud, så længe man ikke drukner.

Men hvad med gymnastik og dans - især klassisk ballet - hvor kroppens form og position er lige så vigtig, som hvordan den bevæger sig? Kan den traditionelle opmærksomhed på detaljer, som læres gennem indre fokus, stadig være passende i disse situationer?

Clare Guss-West, MA, en registreret instruktør for det London-baserede (men internationale) Royal Academy of Dance, erkendte, at 90% af danseundervisningen på verdensplan stadig er internt fokuseret. Men når de grundlæggende færdigheder er lært, siger hun, at eksternt fokus ofte forbedrer dansernes beherskelse og smidighed. Guss-West, som bor i Zürich, har arbejdet med Wulf og er generelt enig i hendes tilgang.

Eksternt fokus betyder ikke, at lærere og koreografer holder op med at nedbryde bevægelser, forklarede Guss-West; det er blot et skift i, hvordan man griber opgaven an.

"Vi har altid undervist i, at vi, især med begyndere, skulle nedbryde hver eneste lille bevægelse," sagde hun. "Men min erfaring er, at det skaber lammelse."

Hun gav nogle eksempler på alternativet.

"Man kan sige: 'Lad os se på denne stilling; måske hviler armene på vandet, eller foden skubber gulvet væk,'" sagde Guss-West. "Jeg prøver altid at bruge et billede, der ligger lige uden for kroppen, så man stadig kan nedbryde tingene, men med en anden terminologi."

Hun skelner mellem dans og atletisk træning ved, at i sidstnævnte refererer billeder ofte til virkelige objekter (f.eks. "ræk ud efter kurven"), mens de i dans som regel er imaginære.

"Jeg arbejder ofte med fortsættelsen af energilinjer," siger hun som eksempel. "Hvis danseren forestiller sig, at han skyder lasere gennem hænderne eller fødderne, får man automatisk den forlængelse, man leder efter. Med den slags billeder bliver selv begynderdansere mere flydende."

At sortere det fra
Eksternt fokus - hvad enten det er på et objekt i nærheden, en biofeedback-enhed eller -monitor eller en imaginær energilinje - ser ud til at frigøre sindet og dermed kroppen. Den fulde anvendelse af denne forståelse vil være til gavn for en lang række mennesker, uanset om de forsøger at afværge skader eller forbedre deres præstationer. Som den gamle træner sagde, før eller siden er vi alle nødt til at komme ud af vores hoveder og bare spille.
“Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius — and a lot of courage — to move in the opposite direction.” — Ernst F. Schumacher

https://www.sexyloops.com/index.php/ps/ ... f-coaching
User avatar
VGB
Posts: 6199
Joined: Thu Jan 10, 2013 12:04 pm
Answers: 0

Re: Internt vs. eksternt fokus: Effekter på motorisk læring

#2

Post by VGB »

Another article at higher level on the same topic

http://kldavis2.weebly.com/blog/types-o ... onal-focus

Koncentration refererer til en persons evne til at bruge sine mentale kræfter på det, der er vigtigst i en situation. Opmærksomhedsfokus er noget, der også er vigtigt i koncentration. Nogle mennesker tror, at opmærksomhedsfokus er, når man kun fokuserer sin opmærksomhed på én bestemt ting. Men der findes flere forskellige typer af opmærksomhedsfokus, som ikke nødvendigvis er sådan. Der findes 4 forskellige typer:


1. Bredt opmærksomhedsfokus
2. Snævert opmærksomhedsfokus
3. Eksternt opmærksomhedsfokus
4. Internt opmærksomhedsfokus



1. Bredt opmærksomhedsfokus
Et bredt opmærksomhedsfokus gør det muligt for en person at opfatte flere ting på samme tid. Det er vigtigt i sport, hvor man skal være opmærksom på flere ting på én gang, fordi situationen ændrer sig hurtigt. Et eksempel på dette ville være, når en basketballspiller dribler en bold ned ad banen. Deres omgivelser ændrer sig konstant.



2. Snævert opmærksomhedsfokus
Et snævert opmærksomhedsfokus opstår, når du kun reagerer på en eller to ting. Et godt eksempel på dette ville være, når en kampsportsudøver er ved at knække et bræt. Det eneste, de skal fokusere på, er brættet.



3. Eksternt opmærksomhedsfokus
Et eksternt opmærksomhedsfokus er, når en persons opmærksomhed er rettet udad, enten mod et objekt eller mod en modstanders bevægelser. Et eksempel på dette ville være, når en kampsportsudøver er i en sparringskamp. De er nødt til at fokusere deres opmærksomhed på deres partners bevægelser, som de kaster, så de kan reagere hensigtsmæssigt.



4. Internt opmærksomhedsfokus
Den sidste type er internt opmærksomhedsfokus. Det er, når en persons fokus er rettet indad mod vedkommendes personlige tanker og følelser. Det kan f.eks. være, når en kampsportsinstruktør ser en elevs form og kan se, hvad de gør forkert uden at skulle gøre det fysisk. Et andet eksempel er, når en gymnast forbereder sig mentalt, før han laver en salto.


Dette er de fire forskellige typer af opmærksomhedsfokus. Disse typer kan bruges i alle forskellige former for sport. Når du har læst dette, så tænk på de sportsgrene og aktiviteter, du dyrker, og se, hvilke typer af opmærksomhedsfokus du bruger til daglig!
“Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius — and a lot of courage — to move in the opposite direction.” — Ernst F. Schumacher

https://www.sexyloops.com/index.php/ps/ ... f-coaching
User avatar
Lasse Karlsson
Posts: 5801
Joined: Wed Jan 09, 2013 9:40 pm
Answers: 0
Location: There, and back again
Contact:

Re: Internt vs. eksternt fokus: Effekter på motorisk læring

#3

Post by Lasse Karlsson »

Hi Vince

I think you should learn to read Danish :p

It is pretty coherent and understandable in the google translation. I would be surprised though, that a Dane would need to translate from English, kids have 9 years of English language tution in public school these days, my generation only had 5, and its mostly older people having language problems with English these days.

Cheers
Lasse
Your friendly neighbourhood flyslinger

Flycasting, so simple that instructors need to make it complicated since 1685

Got a Q++ at casting school, wearing shorts ;)
User avatar
VGB
Posts: 6199
Joined: Thu Jan 10, 2013 12:04 pm
Answers: 0

Re: Internt vs. eksternt fokus: Effekter på motorisk læring

#4

Post by VGB »

Lasse Karlsson wrote: Tue Jan 02, 2024 2:11 pm its mostly older people having language problems with English these days.
I am older people :p.

Thanks for the feedback, I think it’s possible to do in any language covered by DeepL, the trick is to pick articles with an appropriate depth of content. If only we had a list of instructors teaching objectives :ninja:

Regards

Vince
“Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius — and a lot of courage — to move in the opposite direction.” — Ernst F. Schumacher

https://www.sexyloops.com/index.php/ps/ ... f-coaching
User avatar
Paul Arden
Site Admin
Posts: 19661
Joined: Thu Jan 03, 2013 11:20 am
Answers: 2
Location: Belum Rainforest
Contact:

Re: Internt vs. eksternt fokus: Effekter på motorisk læring

#5

Post by Paul Arden »

Apart from Lars joining words that really shouldn’tbejoined, his English is better than mine! But other lingo I totally agree. It may not be perfect but it’s largely understandable! I don’t think the restrictor is availability; it’s desire.

And as Lars says, if you only teach a couple of times/year it maybe doesn’t matter. But if you make some sort of living out of it, or have any interest at all in being better, then reading a couple of motorlearning (that’s there for Lars) books is a small thing to do. I have no idea why everyone isn’t doing this. I think it’s fascinating as someone who teaches movement.

Cheers, Paul
It's an exploration; bring a flyrod.

Flycasting Definitions
User avatar
Carol
Posts: 243
Joined: Mon Mar 09, 2020 2:28 pm
Answers: 0
Location: Kalispell, MT
Contact:

Re: Internt vs. eksternt fokus: Effekter på motorisk læring

#6

Post by Carol »

I asked to be on the continuing education committee(?) in the new FFI organization structure. I expressed a desire to bring more ideas about coaching/teaching methods to the table, hoping to bring in speakers such as Winkleman. My first request would be to bring John Waters to a CE zoom. So far, no response from FFI, but we have to try. Go Mark! :pirate:
Carol
Because it's painful getting flies out of spruce trees.
User avatar
Carol
Posts: 243
Joined: Mon Mar 09, 2020 2:28 pm
Answers: 0
Location: Kalispell, MT
Contact:

Re: Internt vs. eksternt fokus: Effekter på motorisk læring

#7

Post by Carol »

By the way, I don’t speak Danish or German. Is it time for Babbel? :closedeyes:
Carol
Because it's painful getting flies out of spruce trees.
User avatar
VGB
Posts: 6199
Joined: Thu Jan 10, 2013 12:04 pm
Answers: 0

Re: Internt vs. eksternt fokus: Effekter på motorisk læring

#8

Post by VGB »

I think that a whole book is a big ask for many who are working in a 2nd language. I spend a lot of time with French speakers and am a long way from being practiced or fluent, it’s tiring to focus for long periods of time.

Mind you, to follow the smaller articles, you need people to take it on trust that the science is generally good and we are getting stuck at that point. We should be able to blast through that obstacle and get on to major topics such as how we manage workload, develop cues and give feedback.

Regards

Vince
“Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius — and a lot of courage — to move in the opposite direction.” — Ernst F. Schumacher

https://www.sexyloops.com/index.php/ps/ ... f-coaching
User avatar
Paul Arden
Site Admin
Posts: 19661
Joined: Thu Jan 03, 2013 11:20 am
Answers: 2
Location: Belum Rainforest
Contact:

Re: Internt vs. eksternt fokus: Effekter på motorisk læring

#9

Post by Paul Arden »

There must be motor learning books in other languages too!

Books are better than articles for me because they are more comprehensive — and far better than research papers because they are readable!

Cheers, Paul
It's an exploration; bring a flyrod.

Flycasting Definitions
User avatar
VGB
Posts: 6199
Joined: Thu Jan 10, 2013 12:04 pm
Answers: 0

Re: Internt vs. eksternt fokus: Effekter på motorisk læring

#10

Post by VGB »

Sure they can Paul, I found one in French in less than a minute. That said, I think that a trainee instructor has a lot of stuff to get through and can get away with a broad introduction to the topic, I think it would reduce the number of first solo lesson clusters. I would suggest that they go deeper if they want to improve their teaching but I suspect that the number that do will be lower than the ones that continue practicing their casting after passing.

Regards

Vince
“Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius — and a lot of courage — to move in the opposite direction.” — Ernst F. Schumacher

https://www.sexyloops.com/index.php/ps/ ... f-coaching
Post Reply

Return to “Teaching”